O parkourzeO teamieFotki i filmyKontakt
Tylko dla teamuStrona główna



Le Parkour (IPA: [paʁ.'kuʁ], często skracane do PK) bądź l'art du déplacement (z fr. sztuka przemieszczania się) jest pochodzącą z Francji formą aktywności fizycznej (dla niektórych stylem życia i filozofią) spopularyzowaną dzięki filmowi Yamakasi - współcześni samurajowie. Często bywa mylony z Freerun, wielu ludzi uważa się za uprawiających Parkour, gdy tak naprawdę trenują Freerun.


Spis treści
1 O Parkour
1.1 Rozprzestrzenianie się Parkour na świecie
1.2 Co nie należy do Parkour?



O Parkour
Główną ideą Parkour jest pokonywanie przeszkód stojących na drodze w jak najefektywniejszy sposób przy wykorzystaniu swojego ciała i jego możliwości, oraz tego wszystkiego, co nas otacza, obojętnie czy jest to aglomeracja miejska, czy też łono natury, jak np. las, góry. W "filozofii" Parkour zawiera się również dążenie do doskonalenia własnej osoby i wzmacniania siebie zarówno fizycznie jak i psychicznie. Osoba uprawiająca Parkour to traceur. Słowo pochodzi z francuskiego, oznacza nabój lub pocisk.

Za twórcę Parkour uznaje się Davida Belle'a.

Rozprzestrzenianie się Parkour na świecie
Film Luca Bessona "Yamakasi - współcześni samurajowie" był swoistym zapalnikiem w rozprzestrzenianiu się Parkour po świecie. Bardzo duży wpływ na boom związany z PK miała Anglia. Powstały tam dwa dokumenty: "Jump London" i zaraz po nim "Jump Britain", które miały przedstawiać Parkour. Niestety, popularność Parkour wiązała się nieodłącznie z ludźmi, którzy chcieli ją wykorzystać. W międzynarodowej społeczności pojawiły się spory, oskarżenia o komercję i o ogólne zatracenie głównych wartości, które niesie ze sobą filozofia Parkour.

Co nie należy do Parkour? Parkour to nie pojedyncze techniki (nie używa się formy "tricki"!), ani nieprzemyślany i nietrenowany bieg czy ucieczka. Do PK nie należą również (choć bardzo często są do niego przypisywane) rozmaite tricki freerunowe czy akrobatyczne, takie jak salta, palm spiny, dash, rocket, splits vaulty oraz mnóstwo innych ruchów zupełnie bezużytecznych przy właściwym, efektywnym przemieszczaniu się. W tym miejscu zarysowuje się różnica między (często pozorną) efektownością (Freerun), a efektywnością (Parkour). W Parkour nie ma miejsca na brawurę i szaleństwa. Każdy ruch musi być przemyślany i mieć jakikolwiek, inny niż popis, cel. Parkour to także nie skoki z wysokości, które w niedługim czasie dają o sobie znać w postaci bólu nieodwracalnie zniszczonych kolan. Sam David Belle mówi:

" Zrozumcie, że ta sztuka została zapoczątkowana przez kilku żołnierzy w Wietnamie, by jak najskuteczniej uciekać lub móc się gdzieś przedostać i chciałbym, żeby Parkour został utrzymany w takim znaczeniu. Trzeba sobie wyraźnie powiedzieć, co jest użyteczne, a co nie w sytuacji awaryjnej. Jeżeli więc wykonujecie bezsensowne akrobacje na ulicy, by tylko pokazać swoje umiejętności, nie mówcie, że jest to Parkour. "




TECHNIKI PK(oficjalne)

najeżdżając na nazwe tricku przy "film:" otworzycie/ ściągniecie filmy z technikami




*Jump
Podstawowy skok.
Film: Jump



1* Balancing
Jedna z podstawowych technik w Parkour. Polega na utrzymywanie równowagi stojąc, lub przemieszczając się na małych obszarach, np. rurkach czy wąskich murkach.

Wykonanie: Rozłóż ręce: jedna w prawo, druga w lewo i poruszaj się pewnym krokiem, z lekko ugiętymi kolanami. Gdy poczujesz, że tracisz równowagę, szybko przekręć się w stronę przeciwną lub przyspiesz, stopniowo odzyskując równowagę.

Istnieje też inny sposób balansowania. Nazywany Cat Balance, polega na wejściu na wąską przeszkodę i przyjęcia pozycji jak kot. Pozycja kota polega na ugięciu nóg, schyleniu się i złapania rękoma wąskiej przeszkody.



2* Cat Balance
Z ang. równowaga kota, jedna z technik Parkour.

Wykonanie: Polega na poruszaniu się, a w szczególności na utrzymaniu równowagi na bardzo wąskich podłożach takich jak różnego typu rurki, poręcze oraz siatki, opierając ciężar ciała na ugiętych nogach i wyprostowanych rękach. Podstawą by wykonać tą technikę, są mocne nadgarstki i uścisk. Wygląda na łatwą, ale w rzeczywistości znacznie trudniejsze niż zwykły Balance.



3* Cat Leap
Wykonanie: Polega na wybiciu się i wskoczeniu na siatkę. Tak samo nazywana jest technika polegająca na wskoczeniu na jedną siatkę/murek i odbiciu się od niej na drugą, będącą po przeciwnej stronie.

Film: Cat Leap



4* Dash Vault
Wykonanie: Polega na wybiciu z jednej nogi, podciągnięciu obu nóg do klatki piersiowej, położeniu rąk na obiekcie (przeszkodzie) już podczas lotu, całkowitego przechylenia ciała pod kątem od 90 do 140 stopni od ziemi oraz odepchnięciu się rękami.

Film: Dash Vault



5* Diving Vault(Tiger Jump)
Wykonanie: Polega na przeskoczeniu przeszkody z biegu, lądowaniu za nią na rękach i wykonaniu rolla w celu amortyzacji.



6* Gate Vault
Wykonanie:
1.Złapanie się przeszkody. Jedną ręką na szczycie, drugą ręką z drugiej strony (jak najdalej).
2.Zatrzymujemy się na podbrzuszu.
3.Przerzucamy nogi nad przeszkodą.
4.Przekręcamy się w stronę ręki, którą trzymamy wyżej. W tym samym momencie puszczamy się drugą ręką.
5.Lądujemy, lekko kucając.
Film: Gate Vault



7* King Kong Vault
Jedna z technik Parkour. Pochodna forma techniki Monkey Vault. Używana głównie do efektownego pokonywania długich przeszkód, np. stołów lub masek samochodów.

Wykonanie: Bierzemy rozbieg, wyskakujemy z rękami wyciągniętymi przed siebie, ciało powinno być ułożone niemal równolegle do ziemi. Kiedy ręce opadają na przeszkodę, szybkim ruchem podkurczamy nogi, tak, żeby kolana dotykały klatki piersiowej. Kiedy stopy znajdą się nad przeszkodą, puszczamy się rękami (można też wybić się i wyprostować nogi żeby przedłużyć skok) i lądujemy bezpiecznie.




8* Lazy Vault
Wykonanie: Nabiegamy na przeszkodę (np. murek) pod pewnym kątem (nie na wprost) i wyskakując, kładziemy na przeszkodzie rękę znajdującą się bliżej przeszkody. Następnie przerzucamy nogi (mogą być złączone, rozdzielone, proste lub zgięte w kolanach).
Film: Lazy Vault



9* Monkey Plant
Jedna z technik Parkour. Podobna do Monkey Vault, służąca do wspinania się na przeszkody za wysokie na innego vaulta, a za niskie na Pop Vault.

Wykonanie: Stajemy przy przeszkodzie i kładziemy na niej ręce w rozstawie takim, jak rozstaw naszych barków (można szerzej, ale nie wężej). Wybijamy się niemal pionowo w górę (minimalnie do przodu, jeśli trzeba), odpychając się w górę rękami i w momencie, gdy ręce są już proste, a ciało ciągnie w górę, podciągamy kolana pod brodę. Nogi muszą zmieścić się między ramionami. W odróżnieniu od Monkey Vault nie odpychamy się rękami do przodu.



10* Monkey Vault
Wykonanie:

Jest to przeskok nad przeszkodą (np. poręcz) wykonany tak, aby nogi zmieściły się między obiema rękami. Podczas wybijania się z nóg, traceur minimalnie przechyla się w stronę lotu, tak, aby nie zahaczyć nogami o poręcz lub murek. Istnieje trik pochodzący od tego, jest to King Kong Vault, wykonuje się go przez dłuższe przeszkody. Od Monkey Vaulta różni go to, że najpierw wybijamy się, dopiero w locie kładziemy ręce na przeszkodę.
Film: Mokey Vault



11* One Hand Vault

Wykonanie: Biegniemy w stronę murka (barierki), następnie chwytamy się jedną ręką, odpychamy się przed siebie i przerzucamy złączone i wyprostowane nogi bokiem.



12* Pop Vault
Wykonanie: Wykonujemy nabieg na przeszkodę. Wybijamy się przed nią z jednej nogi. Energicznie odbijamy się nogą od murku/płotu w górę. Łapiemy się góry, po czym wykonujemy dowolny vault.

Film: Pop Vault



13* Precision Jump

Wykonanie: Jest to pojedynczy skok, wykonywany z miejsca, gdy stoimy na krawędzi przeszkody. Sam lot nie jest ważny, lecz lądowanie, które powinno zakończyć się tak, aby stać na krawędzi przeszkody śródstopiem (pięty są przed przeszkodą i nie mają z nią styczności), z możliwością zachowania równowagi ciała.

Film: Precision Jump(na murku)



14* Reverse Vault

Wykonanie: Tego triku można używać podczas pokonywania różnego rodzaju murków. Polega on na wykonaniu przeskoku przez np. barierkę, z wykonaniem obrotu o 360 stopni w fazie lotu.
Film: Reverse Vault



15* Roll PK
nie jest to zwyczajny tzw. „fikołek” tylko parkourowa technika upadania zaczerpnięta ze sztuk walki. Roll pochłania część energii upadku i pozwala zachować płynność podczas biegania. Polega on na zrobieniu „fikołka” ale nie przez głowę, bo w ten sposób możemy sobie uszkodzić kręgosłup, tylko przez bark. Kładziemy obie ręce z boku na ziemi. Głowa idzie za rękami, więc już jest z boku a my turlamy się po łuku całej ręki czyli od nadgarstka do ramienia, a z ramienia przez bark po całych plecach i na podkurczone nogi. Musimy pamiętać że głowa nie ma prawa dotknąć ziemi. Najlepiej poćwiczyć to na sali gimnastycznej na miękkim materacu lub na trawie.
Film: PK Roll



16* Speed vault
Wykonanie: Polega na podbiegnięciu z możliwie dużą szybkością do przeszkody, podparciu się jedną ręką (zewnętrzną), gdy jesteśmy już w poziomie. Nogę usytuowaną wyżej dajemy trochę do przodu, by po chwili zamienić nogi miejscami, po czym wylądować na tej samej nodze, z której się wybiliśmy. Vault jest bardzo praktyczny i nawet efektowny. Po opanowaniu techniki twoje flow będzie bogatsze.
Film: Speed Vault



17* Thief Vault
Wykonanie: Polega na przerzuceniu nóg równolegle do przeszkody (może nią być wąski murek, poręcz czy barierka). Nabiegając z boku, wybijamy się, łapiąc przeszkodę jednocześnie ręką, która jest bliżej. Prostujemy nogi, w ostatniej chwili "odpychamy się" drugą ręką od przeszkody.



18* Tic Tac
Wykonanie: Polega na odbiciu się od murku/drzewa/czegokolwiek, złapaniu się rękami poręczy (będącej po drugiej stronie muru w niedalekiej odległości) i przeleceniu nad nią dowolnym vaultem.
Film: Tic Tac



19* Two Hands Vault
Wykonanie: Podobnie jak One Hand Vault, ale z użyciem obu rąk i przy ugiętych nogach oraz odwracamy się przodem, a nie plecami, do obiektu.
Film: Two Hands Vault



20* Underbar
Wykonanie: Na początku traceur podbiega do przeszkody. Tuż przy niej przygotowuje się do przeskoku pod nią. Wygina się trochę do tyłu. Najpierw przelatują nogi, następnie łapie się przeszkody rękami (należy biec w miarę szybko, by rozpęd wyrzucił w przód, by nie zahaczyć plecami). Ląduje i kontynuuje bieg. Istnieje też wersja Underbar 360, różni się tym, że przy przelatywaniu pod poręczą wykonujemy obrót o 360 stopni.

Film: Underbar



21* Wall run
Wykonanie: Polega na wdrapaniu się na ścianę, która jest zbyt wysoko, aby chwycić jej krawędź z ziemi. Technika ta może być stosowana w dwóch celach: wejścia na coś lub przebiegnięcia nad przeszkodą. W przypadku wchodzenia biegniemy na wprost ściany i po niej stawiamy kilka kroków, jednocześnie odpychając się w górę. Jeśli chcemy pokonać jakąś przeszkodę (murek lub barierkę przylegającą do ściany, a nawet stojącego człowieka) biegniemy pod kątem ok. 30 stopni w stronę ściany i stawiamy na niej kilka kroków (zwykle jest to od 2 do 4). Od Wall Runa wywodzi się także Wall Flip.


Napisz do twórcy strony
Najlepiej oglądać w rozdzielczości 1024x768